کد مطلب:298561 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:232

انتخاب نام فاطمه


شیخ صدوق (ره) در علل الشرایع از امام باقر (ع) روایت كرده كه فرمود: چون فاطمه (ع) متولد شد خدای عزوجل به یكی از فرشتگان وحی فرمود به زمین برود و این نام را بر زبان پیغمبر بگذارد و رسول خدا (ص) بدین ترتیب نام فاطمه را برای نوزاد جدید انتخاب فرمود.

و در چند حدیث دیگر از رسول خدا (ص) روایت كرده كه به فاطمه فرمود: می دانی برای چه «فاطمه» نامیده شده ای؟ علی (ع) عرض كرد: ای رسول خدا سببش چیست؟ فرمود: برای آنكه او و شیعیانش از آتش دوزخ بازداشته شده اند. [1] .

و در روایتی كه در امالی و خصال از یونس بن ظبیان از امام صادق (ع) روایت می كند آن حضرت فرمود: فاطمه در پیشگاه خدای عزوجل نه نام دارد: فاطمه، صدیقه، مباركه، طاهره، زكیه، راضیه، مرضیه، محدثه و زهرا. سپس فرمود: هیچ می دانی تفسیر و معنای «فاطمه» چیست؟ گوید: عرض كردم: بفرمایید ای آقای من!


فرمود: بازگرفته شده از شر و بدی، آن گاه فرمود: اگر امیرالمومنین (ع) با وی ازدواج نمی كرد برای فاطمه «كفو» و همسری تا روز قیامت در روی زمین نبود.

و در حدیث دیگری است كه امام صادق (ع) فرمود: اینكه او را فاطمه نامیدند به خاطر آن بود كه از زنان زمام خود جدا بود به واسطه ی فضیلت و دین و حسب.

در اینجا بد نیست مقداری هم درباره ی اسامی و القاب و كنیه های دیگر حضرت زهرا بحث شود تا ناچار نشویم این بحث را به آینده موكول داریم.


[1] براي توضيح اين حديث بايد دانست كه «فاطمه» از لغت «فطم» گرفته شده و به معناي جدا شدن و قطع چيزي را از ديگري گويند: «فطم المرضع الرضيع» يعني مادر بچه اش را از شير بازداشت و جدا كرد، و اين معني را در باب نام فاطمه خطيب بغدادي در تاريخ خود (ج 12، ص 331) و ابن حجر در صواعق (ص 36) و در كتاب كنزل العمال (ج 6، ص 219) و ديگران از علماي اهل سنت در بيش از چهل حديث از ابن عباس و سلمان و جابر و ابوهريره از رسول خدا (ص) به طريقهايي نقل كرده اند.